Az 1995 januárjában indult negyedik Star Trek-sorozat címszereplője, a Voyager csillaghajó a sorozat első részében elvetődik a Tejút egy távoli pontjára, a Delta-kvadránsba, hátrahagyva a TNG és a DS9 által újraértelmezett és megalapozott Trek-univerzumot. Maga mögött hagyja az általunk ismert karaktereket és fajokat, a DS9-ból (és a TNG második feléből) ismert politikai szálakat. Vannak, akik szerint ez visszalépés, de tekinthetjük úgy is, hogy a Voyager visszatért az igazi felfedezős, TOS-os gyökerekhez.
A felfedezős aspektus különösen a sorozat elején volt domináns, a későbbi évadokban a Borg vált a széria fő fókuszává, főleg egy új karakter, Seven of Nine (avagy magyar "keresztségben" Hétkilenced) bevonásának köszönhetően. A sorozat kissé nyögvenyelősen indult: a főszereplőt a forgatás megkezdése után le kellett cserélni, illetve az előzmény sorozatokban direkt a Voyager-karakterek közötti feszültség kedvéért bevezetett Maquis-kat az írók nagyon gyorsan ejtették, de szerethető karaktereinek (köztük az első női kapitánnyal) és fejlődő látványvilágának köszönhetően megtalálta a közönségét. És akkor még nem beszéltünk gyönyörű főcíméről (szerintem a legszebb minden Trek-sorozatok közül), ami alatt egy csodálatos Jerry Goldsmith-szerzemény szól, amit századszorra se szívesen tekerne át az ember.
És mivel a Star Trek Voyager a Paramount ekkoriban induló új tévécsatornájának, a UPN-nek egyik zászlóshajója volt, a csatorna támogatását is kiemelten élvezte. Hét évig tartó futása számos emlékezetes résszel járult hozzá a Trek-univerzumhoz. Íme a (szerintünk) legjobb tíz!
10. Caretaker / Utazás a galaxis túlsó végébe (1x01-02)
Mindenképpen muszáj szerepeltetni a listán a premierepizódot, ami nemcsak a sorozat egyik legerősebb epizódja, de a Star Trek-pilotok közül is kiemelkedő. Pedig alapból úgy indul, akár egy átlagos TNG-epizód, de az újonnan megismert, szimpatikus legénység azonban szokatlan módon nem kerül "haza" a rész végén, hanem ott ragad az univerzum túlsó végében, ahonnan még a legjobb Csillagflotta-technológiákkal is kb. 70 év a hazaút. Ugyan a kazonok a klingonok gyenge másolatainak tűnnek, és a kapcsolatfelvétel az idegen lénnyel - a farmos illúzió, a bendzsózó bácsival - is kicsit fura lehet, de egy Star Trek-sorozatnak sem lehet végtelen a költségvetése, és ezt bőven ellensúlyozza a színes karaktergárda bemutatkozása, és a lassú felismerés, hogy ezúttal nem szokványos lesz a befejezés. Az epizód csúcspontja - a sok akció ellenére is - kétségkívül Janeway beszéde a legénységhez, amit sokadszorra is hátborzongató meghallgatni. Ígéretes és erős kezdet ez, ami a Star Trek szívéhez nyúl vissza, és újra a felfedezés izgalmát kínálja.
9. Death Wish / Halálvágy (2x18)
A tárgyalótermi dráma meglepő módon a Star Trek egyik visszatérő kliséje, számos erős epizódot láthattunk belőle a korábbi sorozatokban is. Ez a Voyageres rész egy kis bohóckodással kezdődik, amikor a Q Kontinuum egy tagja érkezik a hajóra, de aztán váratlanul komolyra fordul, amikor megérkezik az általunk ismert Q is (John de Lancie szokásosan fergeteges alakításában), és kiderül, hogy az előzőleg érkezett Q, Quinn önkezével akar véget vetni az életének, és menedékjogot kér a kapitánytól. A Kontinuum ellenzi, hogy Quinn öngyilkosságot kövessen el: ilyen ugyanis még nem fordult elő a halhatatlan faj történetében. Janeway ezért úgy dönt, meghallgatást tart, hogy eldöntse, menedéket adhat-e Quinnek, ha ez a halálához vezethet (még ha önkezűleg is). Ami ezután következik, az gyakorlatilag az eutanázia témakörének egy szokatlanul komoly körbejárása. Szabad-e segítséget nyújtani hozzá? Mit jelent az "elviselhetetlen szenvedés"? A témaválasztás már csak azért is érdekes, mert a '90-es évek Amerikájában ez a téma nagyon is aktuális volt (a közvéleményt több a tárgyban indított per is borzolta épp). És a vita közben még a TNG-ből ismert Q is kap új jellemvonásokat. Bár kis időbe telik, míg az epizód igazán rátér a témájára, de amikor megteszi, a Voyager egyik legfajsúlyosabb epizódját szállítja.
8. Worst Case Scenario / Zendülés (3x25)
Bár a TNG második felében és a DS9 elején kitalált Maquis-kat eredetileg a Voyagerbe szánták, hogy a föderációs szakadárok és a csillaghajó legénysége között feszültség legyen, valamiért a Voyager írói dobták a kérdést, alig pár epizódban foglalkoztak csak vele, majd csöndben lezárták az egészet. Ezért is volt meglepő, hogy a harmadik év végén mégiscsak még egyszer előhúzták a nyulat a kalapból. A legénység tagjai között egy titkos holoprogram híre kezd el terjedni: nem tudni ki írta a programot, de azt igen, hogy egy maquis hatalomátvételt tervezgetett vele a hajón. Sajnos az epizód egyik felében felvetett kérdésekre nem kapunk választ, azaz nem kerül morális dilemmába a legénység, de ezt megbocsáthatjuk, mert a másik fele olyan őrült fordulatokkal teli holodeckes sztoriba fordul át, ami minden korábbi TNG/DS9 holofedélzetes történetet felülmúl (többek között egy rég kiírt karaktert is viszontláthatunk). És hát az a jelenet is kissé "meta", amiben a főtisztek azt vitatják meg, hogy kéne befejezni a program történetét: tisztára, mintha egy csapatnyi rajongó vitatkozna a kedvenc sorozata egy epizódja felett.
7. Future's End I-II. / A jövő vége I-II. (3x08-09)
Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy az időutazás a Voyager egyik kedvenc témája. Ez a rész ráadásul egy másik Trek-toposzt is elővesz: a legénység ugyanis 1996-ba kerül vissza, a Földre - egy jövőből érkezett "időhajó" támadásának véletlen következményeképp. Miközben karaktereink megoldást próbálnak találni arra, hogy kerüljenek vissza a saját idejükbe, hasonló csetlésbotlásoknak is szemtanúi lehetünk, mint a Star Trek IV-ben. Kiemelkedően vicces Paris és Tuvok a haverkodós zsarufilmekre emlékeztető párosa, kiegészülve egy csillagász lánnyal (akit egyébként a kezdő Sarah Silverman alakít). Az epizód gonosza is érdekes, egy gyanúsan Bill Gatesre emlékeztető figura, aki a jövőből érkezett technológiával indítja be a XX. század mikroszámítógépes forradalmát.
6. Bride of Chaotica! / Chaotica arája (5x12)
Egy másik dimenzióból származó fotonikus életformák összekeverik Paris az 1950-es évek béna scifijei előtt tisztelgő holodeckprogramját a valósággal. Mivel csak a Doktort tekintik valós élőlénynek, és blokkolják a Voyager fegyvereit is, Janeway kapitány és legénysége kénytelen játszani a programmal, és legyőzni a gonosz Chaoticát, hogy a hajó kiszabadulhasson a fogságból. Ami ezután következik, az egyszerre nevettető paródia és tiszteletteljes főhajtás a klasszikus B-filmek előtt. A hangulat fokozásához hozzájárulnak a remek díszletek és jelmezek, a kort megidéző filmzene(!), a nevettetően "over-the-top" alakítások, és természetesen az epizód vonatkozó részei fekete-fehérben láthatók...
5. Blink of an Eye / Egy szempillantás alatt (6x12)
A "Blink of an Eye" nem tudni, szándékoltan-e, de egy nem túl jól sikerült TOS-rész ("Wink of an Eye") alapötletét veszi kölcsön, és hoz létre belőle valami egészen szokatlant (legalábbis az átlagos Voyager-sztorikhoz képest). A Voyager orbitális pályán ragad egy különös bolygó körül, amiről kiderül, hogy a felszínén gyorsabban pörög az idő. A csapdába került Voyager viszont onnan is látható, így a hajó egy egész civilizáció inspirációja lesz. Vajon hogy fejlődhet ki egy civilizáció? Milyen ideák és értékrendek vezethetik, inspirálhatják, és hogyan változhatnak ezek az idővel? És milyen lehet ezt kívülről látni és megfigyelni? Izgalmas kérdések ezek, még akkor is, hogy ha a szűkös műsoridőben néha épp csak érinteni lehet őket. Viszont mindenképp elismerést érdemel, hogy egy kultúra többszáz éves fejlődését alig pár jelenettel és féltucat színésszel (köztük Daniel Dae Kimmel, pár évvel a Lost előtt) sikerül érzékeltetni. Remek epizód, ami a franchise erősebb scifis gyökereit idézi vissza.
4. Tinker, Tenor, Doctor, Spy / Jó az álmodozás... (6x04)
A Voyager talán legviccesebb epizódjában a holografikus Doktor képessé teszi magát az álmodozásra - de nem tudja, hogy a Voyager számítógépére kívülről rákapcsolódó idegenek összekeverik az álmait a valósággal. Csakhogy a Doktor képzeletében ő a hajó rettenthetetlen hőse, a nők bálványa, aki orvos, művész, harcos és szerető egyszemélyben, aki félkézzel visszaver egy borg támadást, miközben a legénység kétségbeesetten menekül a konzoljai mögé. Az első jelenettől kezdve (amiben a Doktor egy operaária előadása közben megmenti Tuvok életét) ez az epizód tömény szórakozást nyújt (nincs Trek-epizód, amin ennyit nevettem volna), ami csak fokozódik, amikor a legénység is tudomást szerez a Doktor képzelgéseiről. Robert Picardóról pedig ismét csak kiderül, milyen remek komikusi vénával rendelkezik, mert ezt az epizódot senki más nem tudta volna így elvinni a hátán.
3. Living Witness / Az élő tanú (4x23)
Aktiválják a Doktor programját, és egy idegen faj múzeumában találja magát, 800 évnyire a jövőben. Itt csodálkozva tapasztalja, hogy a Voyager legénységére furcsa módon keménykezű, szadista gyilkosokként emlékeznek vissza. A Doktor elhatározza, hogy helyrehozza ezt a kialakult durván fals képet, de kénytelen azzal szembesülni, hogy az idegen faj erre nem vevő. Az epizód egyik fele - a visszaemlékezések - a korábbi sorozatokból ismert tüköruniverzumra emlékeztet (jóllehet nem arról van szó), a másik fele viszont ennél is érdekesebb. Azon töpreng, hogy vajon lehetséges-e igazán megismerni a múltat, vagy azt mindenképpen a visszatekintő nézetei és tapasztalatai színezik. Mindeközben azt is bemutatja, hogyan manipulálhatja a politika a történelmet úgy, hogy a saját céljait szolgálja.
2. Year of Hell I-II. / Pokoli év I-II. (4x08-09)
A Voyagert jogosan érheti kritika amiatt, hogy helyzetéhez képest (végülis elvesztek a galaxis túlsó végében) szinte sétahajózás a hazaút. Mindig van a hajón fény és energia, mindig van mit enni, és az ellenséges fajok támadását is mindig sikerül visszaverni, és még az olyan szórakozásokra is simán futja, mint a holofedélzet. A "Year of Hell" elveszi a biztonságos, tiszta és ismerős Csillagflotta-buborékot a legénység körül, és egy igazán kemény próbatétel elé állítja a karaktereket, a végsőkig széthajszolva őket és hajójukat. A hosszan tartó krízis során kiemelkednek a karakterek jellemvonásai és kapcsolatai egymással, olyan szemszögből láthatjuk őket, mint eddig sosem - élükön Janeway kapitánnyal, akik megmutatja, hogy szinte bármire képes a legénységéért. Az epizód egy erős, kellően motivált főgonoszt is szállít: Annorax az időt akarja visszaforgatni, hogy visszakaphassa családját, de balszerencséjére a Voyager csillaghajó véletlenül összekuszálja a terveit. Ugyan sajnálhatjuk, hogy nem láthattunk többet ebből a sztoriszálból, de ilyen sötét hangulatban talán már nem is lenne igazi Star Trek-sorozat.
1. Scorpion I-II. / Skorpió I-II. (3x26-4x01)
A minden idők legrövidebb főcím előtti teaserével induló Star Trek-rész (három Borg hajót egy lövéssel elpusztít egy a képernyőn nem látható, ismeretlen ellenfél) izgalmasan indul, és meg sem áll, pörög egészen a legvégéig. A sorozatnak vérfrissítésre volt szüksége, ezért az írók összehozták a Voyagert a Trek-univerzum legfélelmetesebb (még a TNG-ben bevezetett) ellenfelével, a Borggal, ebben a minden szempontból epikus duplarészben (amihez gyakorlatilag hozzácsaphatjuk levezetésként a következő részt, a "The Gift"-et is). Janeway kockázatos szövetséget kénytelen kötni a kiborgokkal, hogy túléljék a találkozást egy még nagyobb, még félelmetesebb, még idegenebb ellenséggel. Itt találkozunk először Seven of Nine-nal is, aki a sorozat egyik új főszereplőjévé (Spock/Data-szerű karakterévé) válik, és jelenléte jelentősen megváltoztatja majd a sorozatot. Bár a Borg többször is visszatér később (még a Borg Királynő is megjelenik párszor), de sosem ennyire feszült és izgalmas módon. Legyen szó sztoriról, zenéről vagy látványról: ez a rész új szintekre emeli a sorozatát.
A lista összeállításakor azt tapasztaltam, hogy az előző Star Trek-sorozatokhoz képest ugyan kevesebb a kiugróan jó epizód, de amik vannak, azok egy elég erős színvonalat hoznak, annyira, hogy a szokásosnál is nagyobb bajban is voltam, mi maradjon ki a Top 10-ből. Ha úgy érzed, valamelyik Delta-kvadránsos kaland méltatlanul maradt ki a listából, feltétlenül írd meg kommentben! (És persze azt is, hogy miért!) Ha fejből nem ismered, az epizódcímeket, kattints ide, ahol az összes epizód rövid leírását megtalálod.
Korábbi toplistáinkat itt érheted el.