Magyar Star Trek rajongói blog

StarTrekker

Star Trek: Timelines - Írta: Species8472

2018. február 22. - StarTrekker

tl01.jpg

Manapság, egy magára valamit is adó trekker-gamer kifejezetten éhezik egy jó Star Trek-tematikájú játékra, főleg a Star Trek Online lassú, de biztos haláltusája miatt. Ezen apropóból szeretnék nektek bemutatni egy játékot, mely ugyan nem fogja megváltani a világot, de talán pár órás kikapcsolódásra alkalmas lehet.

A Star Trek: Timelines a saját definíciója alapján egy „strategy role-playing game”, vagyis stratégiával kombinált szerepjáték. Én ezzel annyiban vitába szállnék, hogy ugyan van egy központi játékos karakter (parancsnok), aki képes szintet is lépni, de ezen kívül a klasszikus szerepjáték elemek (pl. képességek tanulása és használata) nem jelennek meg, sőt igazából a játékfunkciók folyamatos bővülésén kívül a „fő karakter” fejlődése nem is sok szerepet kap a játékban. Stratégiai játéknak se mondanám, bár valóban egyes játékelemek esetében a taktikus gondolkodás elengedhetetlen, de azért ettől még nem lesz igazi stratégiai játék egy játék.

Nagyon leegyszerűsítve a dolgot, a Timelines-t inkább egy gyűjtögetős kártyajátékhoz hasonlítanám, ahol az elsődleges feladatunk a legénységünk bővítése, és fejlesztgetése. Az RPG-elemek ugyan itt is megjelennek, mivel a legénységünk tagjai is tudnak tapasztalati pontokat szerezni, és ezáltal szintet lépni, továbbá képességeiket különféle felszerelésekkel fejleszthetjük is, de ez azért nem a klasszikus értelemben vett szerepjáték stílus, hiszen maga a játékos karaktere nem vesz részt a játékban. Leginkább azért is egy kártyajátékhoz hasonlítanám a játékot, mivel a játék tulajdonképpen a legénységünk válogatott tagjainak az adott küldetésbe való delegálásából áll, mintha kártyalapokat játszanánk ki egy partiban. Szumma-szummárum, maradjunk annyiban, hogy jóindulattal talán RPG-elemekkel átszőtt kártyajátéknak nevezhetjük a játékot, persze átvitt értelemben, mivel kártyalapok nem találhatóak benne.

Miután nagy nehezen bekategorizáltuk a játékot, lássuk hogy pontosan miről is szól, mik lesznek a feladataink, milyen főbb elemekből tevődik össze. Mint azt már említettem, a játékban az elsődleges célunk, hogy a legénységünk tagjait gyűjtögessük, fejlesztgessük, mivel így egyre jobb és jobb eredményeket érhetnek el a különféle játékmódokban, ezáltal egyre több és komolyabb jutalmakkal gyarapítják készleteinket.

Legénységi tagjainkat igen sokszínű táborból válogathatjuk össze, mely gyakorlatilag lefedi az egész Star Trek franchise-t, beleértve a kánoni vonalat, a regények, képregények körét, sőt a legújabb sorozat, a Discovery szereplői is megjelenek közöttük. Jelenleg a játékban összesen 501 db karakter található meg, mely létszám folyamatosan bővül, ezzel nem kis fejtörést okozva a játékosoknak, mivel a rendelkezésükre álló „férőhelyek” erősen korlátozottak. A karakterek grafikailag szépen kidolgozottak, profi munka egytől egyig, ami miatt sok esetben nehezebben tudunk megválni tőlük, ha a szükség úgy hozza.

tl02.jpg

Legénységünk tagjai különböző alaptulajdonságokkal rendelkeznek, melyek száma, és fejlettségi szintje is eltérő lehet, így meglehetősen nagy a játékban a variációs lehetőség. Összesen hatféle alaptulajdonság (skill) létezik, melyek a következők: Command (Parancsnoki); Diplomacy (Diplomácia); Engineering (Gépész); Security (Biztonsági); Science (Tudományos), Medicine (Orvosi).

Ezen tulajdonságok közül legfeljebb hárommal rendelkezhet egy karakter, de nyilvánvalóan a gyengébb képességűek csak egy vagy két fő skill-t kaptak. Legénységünk tagjai „minőség” terén is eltérőek lehetnek, így pl. a leggyengébb tulajdonságokkal a fehér színnel jelölt (common – 1 csillagos), majd a zöld színű (uncommon – 2 csillagos) karakterek rendelkeznek. Őket követik a sorban a kék színű (rare – 3 csillagos), és a lila színű (super-rare – 4 csillagos) legénységi tagok, majd a legjobb tulajdonságokkal rendelkező, aranysárga színű (legendary – 5 csillagos) karakterek.

tl03.jpg

Ahogy korábban írtam, a karakterek a küldetéseik során tapasztalati pontokat gyűjthetnek, illetve a játékos is fejlesztheti a karaktert különféle training-bónuszok kiosztásával. A legmagasabb elérhető szint 100-as, amit 10-es szintfokozatonként érhetünk el. Ezen felül minden karakter a ritkasági szintjének (Rarity) megfelelő ranggal (Star Rating) is rendelkezik, mint már említettem. Alaphelyzetben minden karakter csak egy aktív csillaggal rendelkezik, de ha többször sikerül begyűjtenünk ugyanazt a karaktert, akkor lehetőségünk lesz őket összevonni egymással (Upgrade), ezzel növelhetjük az aktív csillagok számát, mely a karakter képességeinek az erősödését is jelenti egyúttal. A fehér (common) szintű karakterek csak egy csillaggal rendelkeznek, így esetükben az upgrade nem lehetséges. A legmagasabb szintű (legendary) karakterek 5 csillagos fokozatig bővíthetőek, melyhez viszont ötször kell megszereznünk ugyanazt a karaktert, ami nem egyszerű dolog. Az aktív csillagok számát fejlesztő bónuszokkal (Honorable Citation) is növelhetjük, azonban ezek igen borsos áron szerezhetőek csak be a játékban, így ehhez a módszerhez vagy mélyen a zsebünkbe kell nyúlnunk, vagy végtelennek tűnő farmolás elé nézhetünk.

A 100-as szint, és a maximális rang (csillagszám) elérését követően a legénységünk tagja immortalized, vagyis halhatatlan lesz. Továbbá ezt követően lesz lehetőségünk a karaktert betenni a „mélyhűtőbe” (Cryostasis Vault), így felszabadítva a helyét újabb tagok számára. Ennek a megoldásnak az előnye a szimpla törléshez képest, hogy a hibernációból bármikor visszahozhatjuk karakterünket, ha éppen szükségünk van rá (és van szabad helyünk is).

tl04.jpg

A szintlépések megvalósítása elég rendhagyóra sikeredett, ugyanis nem elegendő pusztán a tapasztalati pontok gyűjtögetése, hanem a játékban lévő számtalan különféle felszerelési tárgy megszerzése, és a karakterhez való kiosztása is szükségeltetik hozzá. Minden legénységi tagnak összesen négy felszerelési tárgya lehet, melyeket 10 szintenként újra és újra ki kell számára osztani, egyre fejlettebb, és ebből következően drágábban/nehezebben megszerezhető, vagy legyártható minőségben. A következő 10 szint csak akkor válik elérhetővé, ha a karakter birtokolja mind a 4 db felszerelési tárgyat. Amíg ezeket nem sikerül megszereznünk számára, hiába kap tapasztalati pontokat, nem fog tudni magasabb szintre lépni.

Látható, hogy a játékban elengedhetetlenül fontos a különféle felszerelések, és az ezek legyártásához szükséges alapanyagok, alkatrészek gyűjtögetése. Ezekből számtalan fajta található meg a játékban, és ráadásul ezek szintje is eltérő fejlettségi fokozatától függően. Hála az égnek, ezen tárgyak, és alapanyagok tárolására szolgáló helyünk nem korlátozott, így elviekben bármiből, bármennyit tárolhatunk egyidejűleg, amire nagyon is szükség van a játékban. A legénységi tagjaink számára kiosztásra kerülő felszerelési tárgyakat közvetlenül meg is szerezhetjük a küldetések során, illetve „kipotyoghatnak” a játékban lévő különféle jutalomcsomagból is. Ezen felül lehetőségünk van ún. craftolással, alkotóelemekből összeállítani a tárgyakat, és Star Trek játék lévén "természetesen" replikálhatjuk is azokat. A replikáláshoz felhasználhatjuk összegyűjtött, de már szükségtelen tárgyainkat is, melyeket „beolvaszthatunk” a cél érdekében, illetve a nagyobb hatékonyság eléréséhez használhatunk ún. Replicator Ration-öket is, mint alapanyagot.

No de az alapokat követően térjünk át a játékban található játékmódokra. Ez esetben is meglehetősen rendhagyó maga a játék, mivel nincs egy központi játékmód, hanem több kisebb mini-játékból áll össze, ezáltal kissé kesze-kusza képet fest annak, aki először ismerkedik a lehetőségekkel, de ez idővel megszokható.

Természetesen van egyjátékos küldetésszál is, melybe mindjárt az elején belecsöppenünk, de csodát ne várjunk a történet mélységeitől. Az egyjátékos küldetéssorozat lényegében a mini-játékok egymást követő sorozata, melyeket rövid szöveges történetekkel kapcsoltak össze a játék alkotói. A küldetéseket – a Star Trek univerzumnak szokásosan helyt adó – a Tejútrendszert ábrázoló csillagtérképen tudjuk felvenni, aminek a grafikai megvalósítása mobiljátékhoz mérten meglepően színvonalasra sikeredett. A csillagtérképre rázoomolva láthatóvá válnak az ismertebb csillagrendszerek, a főbb bolygókkal is, melyek nagyobb hányada meg is látogatható. A felvehető küldetések két csoportra oszlanak aszerint, hogy a történeti küldetéseket (Episode), vagy mentőakciókat (Distress Calls) szeretnénk teljesíteni. Minden küldetés teljesítéséhez szükségünk lesz megfelelő mennyiségű chroniton részecskére, mely mint látni fogjuk az egyik legalapvetőbb „nyersanyag” a játékban.

A küldetések során találkozhatunk ún. away mission-ökkel, melyek esetében három legénységi tagunkat vethetjük be a feladatok teljesítésére, és alaptulajdonságaiktól, és ezek erősségétől függően eltérő módon fognak helytállni. Ezen játékmódban fontos a jó taktika, mivel alaposan meg kell gondolnunk, hogy melyik három emberünket küldjük az adott feladat elvégzésére.

tl05.jpg

A sikerünk nagyban függ embereink alap skill-jeitől, fejlettségi szintjüktől, felszerelési tárgyaiktól, továbbá a trait-eknek nevezett speciális karakterképességektől is, melyek további bónuszokat adhatnak hozzá az elért eredményhez. Természetesen valamennyi szerencsefaktort is beépítettek a játék készítői a feladatok teljesítésébe, de ezek csak egy bizonyos mértékig, az alaptulajdonságokon felül befolyásolják a végeredményt.

A másik főbb játékelem a klasszikus űrcsatákat hivatott feleleveníteni, ahol legénységünk kiválasztott tagjait már egy csillaghajón küldhetjük harcba. A játékban – hasonlóan a legénység sokszínűségéhez – az ismert csillaghajókból is jó néhány megtalálható, kezdve a Constitution-osztályú föderációs hajótól, a D’Kora marauder-en át, a kardassziai Galor-osztályú cirkálóig, de akár Borg kockahajót is irányíthatunk, ha úgy hozza kedvünk. Mondanom sem kell, a hajók is különböző erősségűek, és eltérő alaptulajdonságokkal rendelkeznek, melyek szintén fejleszthetők a játék során. A csillaghajók képességeit ezen felül nagyban befolyásolják a parancsnoki hídra beosztott legénység képességei is, ami akár egy gyengébb hajó esetében is jelentős taktikai előnyt jelenthet.

A harmadik egyjátékos játékelemet a kompküldetések képezik, ahova frakciónként eltérő küldetésekre (és ezáltal eltérő jutalmakért) küldhetjük legénységünk tagjait. Ezen küldetések sikere szintén embereink képességeitől függ, azonban itt van lehetőségünk különféle boost-ok felhasználására is. Ezekből is számos fajta található a játékban, pl. olyan ami a küldetés időtartamát rövidíti le, vagy olyan ami a végső jutalmat duplázza meg a küldetés időtartamának a rovására, de olyan is, ami egy alaptulajdonságot erősít a küldetés során. A küldetés várható sikerét százalékos mértékben adja meg a játék, és nyilvánvaló módon ez a  szám minél közelebbi a 99%-hoz (tuti siker sajnos nincs), annál nagyobb az esélyünk a sikeres küldetésre.

tl06.jpg

Hasonló feladat, amikor hajónkat, és legénységét mélyűri küldetésre küldjük, melynek neve nemes egyszerűséggel csak annyi, hogy "Voyage". A Voyage során hajónkat 12 fős legénységgel indíthatjuk útjára, minden fő skill-kategória képviseletében 2-2 fővel. Hajónk mélyűri utazása során legénységünk folyamatosan veszélyes megoldandó problémákba ütközik, melyeket annak függvényében old meg sikeresen, hogy az adott probléma éppen melyik alap skill-nek megfelelő képességet igényli, és ehhez mérten legénységünk mennyire fejlett ilyen téren. Ha sikerrel járnak az adott probléma megoldásában, akkor különféle jutalmakban részesülünk, ellenkező esetben – büntetésül – lecsökkenti antianyag készletünket a játék. Maga az utazás is antianyagot fogyaszt, így ha nem túl felkészült legénységgel indulunk útnak, antianyagunk rövidesen kritikus szintet fog elérni, és gyorsan visszaútra kényszerülünk. Értelemszerűen minél távolabbra jutunk mélyűri felfedezőutunk során, annál gazdagabb zsákmánnyal térhet haza a hajónk.

tl07.jpg

Az egyjátékos módokon kívül természetesen van lehetőségünk más játékosok ellen is játszani online pvp ("player vs player") formájában, azonban ez is rendhagyó megvalósítást kapott a játékban (ezen már meg sem lepődünk).

Harcolhatunk egymás ellen űrcsatában (Arena), és egymásnak ereszthetjük embereinket is (Gauntlet), de egyik esetben sem egy valós idejű küzdelmet fogunk látni, hanem egy szimulált ellenfél elleni csatát, amiben valamelyik fél győzedelmeskedik a végén. Mindkét összecsapás esetében tulajdonképpen benevezhetjük vagy a hajónkat, vagy embereinket a megmérettetésre, és ott egy listából válogatva választhatunk magunknak ellenfelet. Ellenfelünket azonban nem hús-vér ember irányítja majd valós időben, pusztán más játékosok által benevezett hajók, vagy karakterek lesznek a szimulált ellenfeleink, melyeket a játékszerver irányít. Szigorúan nézve így valós többjátékos módja nincs a játéknak, de ennek annyi előnye van, hogy sosem kell várnunk ellenfelünkre egy-egy meccs lejátszásához. Igaz, ez egyben hátránya is a dolognak, mivel gépi ellenféllel csatározni sosem annyira izgalmas dolog, mint egy „élő” játékossal.

A játékban ezen felül még sok kisebb-nagyobb feladat vár ránk napi szinten, amik azonban a fenti mini-játékmódok valamilyen kombinációi. Teljesíthetünk napi feladatokat extra jutalmakért, és hétről-hétre speciális események (Event) is beköszönnek a játékba, melyek sikeres teljesítése során exkluzív jutalmakat zsebelhetünk be.

Az eventek teljesítése melegen ajánlott minden játékosnak, mivel nagyon sok hasznos dolgot (pl. training-bónuszok, ritka felszerelési tárgyak, stb.), és ritka, máshonnan nem beszerezhető karaktert gyűjthetünk be belőlük. Ezen felül – még ha annyira nem is vagyunk sikeresek az event feladatainak teljesítésében – csak a részvételért is komoly jutalmakat kahatunk, amit tulajdonképpen a játékos közösség farmol ki számunkra (Community Reward).

tl08.jpg

Ezzel tulajdonképpen el is érkeztünk a játék fő lényegéhez, mely nem más, mint hogy folyamatosan gyűjtögetjük az alapanyagokat, felszerelési tárgyakat, és bővítjük legénységünk, és hajóink sorát, amiket aztán lehetőség szerint minél magasabb szintre fejlesztünk, hogy ezáltal még több, és jobb dolgot zsákmányolhassunk. Látható tehát, hogy a játék alapvetően nem áll másból, mint a gyűjtögetés, és fejlesztgetés, ami ugyan egy bizonyos szint után meglehetősen unalmas lehet, de ha valaki kiismeri a mélységeit, akkor bárkit le tud kötni minden nap egy félórára-órára. Emellett a folyamatosan megújuló event-ek, és az ezekből elnyerhető speciális jutalmak miatt a játék eléggé addiktív is lehet, viszont akkor se éri a játékost visszafordíthatatlan hátrány, ha napokig rá se néz a játékra.

Mindent összevetve, szerintem egy egyszerű, de hangulatos, és a maga módján kellően színvonalas játékot sikerült összehoznia a Disruptor Beam nevű fejlesztőcsapatnak, mely a napi szinten egy kis játékra szomjazó trekkerek számára jó szórakozást nyújthat. Véleményem szerint sem a látványvilágával, se a hanghatásokkal (a nevesebb karakterektől hallható jellegzetes idézett mondatok külön extra élményt nyújtanak) nem lehet probléma, főleg ha azt nézzük, hogy ez a játék igazából mobil eszközökre fejlesztett alkalmazásként kezdte a pályafutását. Pont emiatt is válhatott népszerűvé, ugyanis egyaránt ingyenesen elérhető Android, és iOS rendszereken, és elérhető a játékosok körében népszerű Steam hálózatban is, sőt a Facebook Playroom szolgáltatásában is megtalálható.

A magam részéről nagyjából félévnyi játéktapasztalat alapján mondhatom, hogy ugyan bizonyos részei valóban repetitívek, és ezáltal unalmasak lehetnek hosszabb távon, de sokszínűsége miatt bárki megtalálhatja benne a számára legizgalmasabb elemeket. Ezen felül számomra további bónusz a Star Trek sorozatokból, filmekből, regényekből megismert karakterek visszaköszönése a játékban, ami folyamatosan ösztönöz az egyre több és több karakter összegyűjtésére.

tl09.jpg

Egyedüli komoly hibájaként a manapság (a játékosok nagy bánatára) eléggé népszerű mikrotranzakciós fizetési rendszerét, és a lootboxok alkalmazását kell megemlítenem, ami sajnos átitatja az egész játékot. Pénzért, méghozzá nem is kis összegekért bizony komoly előnyöket szerezhetünk a játékban, de ha valaki úrrá tud lenni a birtoklási vágyán, és kellő türelemmel is rendelkezik, akkor teljesen ingyen, bármilyen bónusz megvásárlása nélkül is jól szórakozhat a játékkal. Nagyon veszteni valónk nincsen, hiszen valós többjátékos mód hiányában hál’ Istennek nem „pay2win” a játék, pusztán megkönnyíthetjük a saját dolgunkat, ha a pénztárcánkhoz nyúlunk időnként.

A játékban van egy alapszintű flotta rendszer is, mely a játékosokat hivatott összefogni korlátozott létszámú csoportokba. Egy flottához csatlakozva lehetőségetek lesz a flotta bázisának a fejlesztésében részt venni, mely további bónuszokat biztosít a tagok számára. Továbbá egyes eventek is teljesíthetőek csapatban (Squadron), további extra jutalmak elnyerése érdekében.

Aki kedvet kapott a játék kipróbálásához, azt szeretettel várjuk kis alakuló közösségünkben, amit „Magyar Flotta (STO)” néven találtok meg a játékban, utalva egyúttal a Star Trek Online-os gyökereinkre is.

Végezetül egyik kedvenc karakterem, Q stílusos idézetével búcsúzom, mely szintén elhangzik a játékban:

tl10.jpg

"Con permiso, Capitan. The hall is rented, the orchestra engaged. It's now time to see if you can dance." 

Species8472 (Papp Gábor)

A bejegyzés trackback címe:

https://startrekker.blog.hu/api/trackback/id/tr3313682948

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kérdő101 2018.03.25. 09:08:20

Azert az a mondat az STO kimulasarol erős túlzàs

StarTrekker · http://startrekker.blog.hu 2018.03.25. 15:23:40

@Kérdő101: igen, ez többeknek feltűnt. Én nem tudom, elég ritkán játszom a Star Trek Online-ban, de volt egy kisebb vita a cikk egyik facebookos megosztása alatt, amiben a szerző (aki napi szinten játszik STO-t vagy 6 éve) kifejtette a véleményét. A lényeg nagyjából az volt, hogy a lockboxok nagyjából tönkrevágták a játék egyensúlyát.
süti beállítások módosítása