Magyar Star Trek rajongói blog

StarTrekker

"Meglepődtem, amikor a sushi-árus felismert"

Star Trek cosplayerek Magyarországon

2017. június 16. - StarTrekker

eta-jaylah_kirk.jpg

Akik az utóbbi években jártak a Mondoconon, vagy más animés-cosplayes rendezvényen, észrevehették, hogy nemcsak a japán rajzfilmek követői jelennek meg ezeken, hanem más kisebb szubkultúrák, így scifi-rajongók is egyre nagyobb számban képviseltetik magukat. A színes forgatagban Star Trek-egyenruhásokkal is többször összefuthatnak a látogatók. Ők a Kóbor Trekkerek csapata. A team egyik szíve-lelke Éles Andrea és Éles Tibor, akiknek változatos Star Trek-jelmezei nemzetközi Star Trek-conokon is megállnák a helyüket.

StarTrekker: Hogyan ismertétek meg a Star Treket? És mikortól lettetek rajongók?

Tibi: Engem mindig is érdekeltek, már gyerekként is a fantasztikus filmek. Igazán minőségiként a Csillagok háborúja volt, ami megfogott. Tudtam, hogy létezik Star Trek, láttam a külföldi tévéadókon, de igazán nem fogott meg, mert túl sokat beszéltek benne... Később láttam az első négy mozifilmet, de nagy hatással nem volt rám. Amikor a Tv3 adni kezdte, még akkor sem fogott meg, de mindvégig tudtam, hogy a Star Treknek nagy jelentősége van. Amikor a Viasat3 adni kezdte a Voyager sorozatot, akkor lettem rajongó. Azóta minden Star Trek sorozatot, filmet megnéztem többször. Kerestem rajongói filmek és paródiák után is. Olvastam rajongói novellákat, ez arra inspirált, hogy én is írjak egyet. De írtam egy paródiát is. Most már rajongó vagyok, ami érdekel a Trekben, annak utánanézek.

Andi: Első találkozásom a Trekkel még 7-8 éves koromban történt. Sokat voltunk Nagymamámnál a nővéremmel, és néztük a különféle külföldi tévéadókat, így futottunk bele a Trekbe. Nagyon megtetszett a hegyes fülű férfi, és hogy az űrben játszódik. Sokat néztük és az sem zavart minket, hogy németül beszéltek. Miskolcon a helyi buszjáraton volt egy buszsofőr, aki nagyon hasonlított Mr. Spockra. Mivel rengeteget utaztunk vele, el is kezdtük Spocknak becézni... A rajongásban ezután hosszú szünet következett. Felnőtt koromban többször is találkoztam a Trekkel, de életem sokáig nem tett lehetővé semmiféle rajongást. Szerencsémre a nővérem révén megismerkedtem Tibivel, akivel ők egy Trek rajongói csoportból ismerték egymást. Együtt néztük újra a sorozatokat és a filmeket. Igazából ekkor éledt újra a rajongásom.

És hogy lett ebből cosplayezés? Hogyan készül egy jelmez? Hogyan válasszátok ki, mit szeretnétek megcsinálni? Mi az, amit ti csináltok, és mi az, amit nem?

Andi: Az első cosplay, amit készítettem igazából egyből három ruha volt. Tibi meghívott, menjek el vele a Mondoconra. Mivel tudta, hogy szoktam varrni, azt javasolta, készítsünk saját Trek-ruhát az eseményre. Így készült el az első Kóbor Trekker díszegyenruha. És ha már benne voltam, megcsináltam egy TNG egyenruhát is.  A legtöbb ruhát én készítem, ritkán bár, de előfordul, hogy készen vett ruhákat alakítok át – a Kóbor Trekker egyenruha is ilyen volt.  Nálam a legtöbb esetben, ha megtetszik egy karakter, törekszem arra, hogy megcsináljam. Így volt ez az andóriai női karakterrel, valamint a Beyond-ban látott Jaylah-val és az Enterprise-ban egyszer feltűnő aenárokkal is. Ezeknél a karaktereknél már a ruha minden részét én készítettem. Jaylah fegyverét viszont Tibi csinálta. Így alkotunk jó párost: én a ruhákat, ő a kütyüket és fegyvereket készíti.

Tibi: Egyszer a Tescóban megláttam és megvettem egy kék hosszú ujjú felsőt. Ebből lett a TOS Spock felsője. Ez volt az első. A második az Andi által varrt Kóbor Trekkeres díszegyenruha. Hogy milyen karaktert csinálunk, az változó. Előfordul, hogy meglátunk egy ruhát és beindul a fantázia, hogy milyen ruhát, illetve melyik karaktert lehetne kihozni belőle. De az is lehet, hogy egy filmben, vagy epizódban látott ruha nagyon megtetszik.  Mindegyik jelmeznek megvan a története.

Mennyi idő egy jelmez elkészítése?

Andi: Ez nagyon változó. Egy egyszerűbb ruhát, mint például a tüköruniverzumos andóriait, egy délután alatt készítettem. A lelkesedés néha annyira feldob, hogy a legtöbb esetben 2-3 nap alatt elkészül a ruha, és még az sem szokott hátráltatni, hogy közben éjszakás vagyok. Talán az egyetlen kivétel a Jaylah-ruha volt, ami hetekig készült, és később még át is kellett dolgozni a felsőruházat egy részét. A ruhát ugyanis már a trailer megjelenésekor elkezdtük csinálni, és ekkor még nagyon kevés kép állt rendelkezésre. Aztán ahogy kaptunk részletesebb képeket, át kellett alakítani.

Akkor Jaylah botja például már Tibi reszortja? Az miből van?

Tibi: Jaylah fegyvere aprólékos munkát igényelt. Van benne seprűnyél, papírhengerek, ezüst és más színes karton, biciklikormány gumi, műanyag kis tároló doboz, műanyag kupakok, radír, csavarok, és persze ragasztó. Igyekszünk mindent, a kiegészítőket is magunk csinálni, de van, amiben jobb lenne az eredetit (replikát) használni, mint például a fézerpisztoly esetében.  De ez egyrészt drága a mi pénztárcánknak, másrészt az eddig általunk készítettek között is vannak elég jók.  És sokszor csak a fényképen kell, hogy jól mutasson, és arra megfelel.

ea-jaylah.jpg

Andi, mint Jaylah (Star Trek: Mindenen túl)

Milyen karaktereket terveztek még?

Andi: Én már régóta tervezek klingon ruhát, azt is szeretném idén megvalósítani

Tibi: Van olyan terv, amit már régóta szeretnénk, csak nem jött még össze. Van, amit tervezünk. De legtöbbször hirtelen jön az ihlet meg az ötlet.

Kaptatok visszajelzéseket a jelmezekről? Fel szokták ismerni az átlagos conrajárók?

Andi: Igen, az ismertebb karaktereket szinte mindig felismerik: Spockot, Jaylah-t... Sokan a Conra járók közül csak az új filmeket ismerik, sokszor halljuk, hogy „én láttam ’mindhárom’ filmet”. Ezért is törekszünk az új filmekből jelmezeket készíteni. Ez a korosztály ezt ismeri és keresi.

Tibi: Általában felismerik a karaktereket, de volt olyan, hogy összetévesztettek, amikor fekete-fehér voltam, mert van hasonló animés karakter.

Andi: Az aenárokat se ismerték fel, pedig sokszázan látták a conon. De aztán az egyik sushi-árus meglepetésemre kijelentette: „Tudom kik vagytok, aenárok az Enterprise-ból!”

Tibi: Ami a visszajelzéseket illeti, az egyik Kóbor Trekker, Gia Mayland Kai Opaka jelmezét még a startrek.com oldala is bemutatta, valamint a Mondo magazin is írt már rólunk.

gia-kaiopaka_2.jpg

Gia, mint Kai Opaka (DS9)

Mit kell tudni a Kóbor Trekkerek csapatáról?

Tibi: Néhány Star Trek-rajongó észrevette, hogy vannak rendezvények, ahol nincs képviselve a Star Trek világa, és nincsenek Star Trek cosplayerek sem. Látszólag kevés a trekker, pedig vannak néhányan... Egy kis csapat felvállalta, hogy pótolja ezt a hiányt. A kezdeti próbálkozások sikeresek voltak, ezen felbuzdulva 2014-ben megalakult a Trekkerek fóruma-csoport a Facebookon, ahol kibeszéljük rajongásunk tárgyát, és szervezzük az eseményeken való részvételt.  Ma már egy Mondoconon 8-10 lelkes tagunk vesz részt, ahol tartunk előadásokat, bemutatókat, de tavaly az új film bemutatójára szervezett eseményen a Corvin moziban több, mint kéttucatnyian voltunk.

eta_kobortrekkerek_csoportkep.jpg

Kezdő cosplayezőknek milyen tanácsot tudnátok adni?

Andi: Először is: legyenek bátrak és próbálkozzanak! Nem baj, ha nem sikerül tökéletesen. Sok esetben elég, ha csak hasonlít. Engedjék el a fantáziájukat és alkossanak! Én is így alkottam több ruhát. De ha valaki Star Trek cosplayt tervez, vagy csak szeretne egy sima egyenruhát, akkor keressen meg! Bárkinek szívesen segítek. Több elrontott ruhát sikerült már helyrehozni.

Tibi: A kezdő cosplayesek bátran próbálkozzanak! Kérdezzenek, kérjenek segítséget másoktól, profiktól! Sokszor elég, ha annak látszik, nem kell mindennek tökéletesen olyannak lenni. És nagyon fontos, hogy jól érezze magát a ruhában.

Hol lesztek ott legközelebb?

Tibi: A Kóbor Trekkerek is részt vesznek a nyári Mondoconon, július 15-16-án. De megtalálhatók vagyunk a Facebookon, és persze van a beszélgetős-szervezős csoportunk is, a Trekkerek Fóruma, aminek tagjai mind tiszteletbeli Kóbor Trekkerek. 

A Kóbor Trekkerek a CosHelp jótékonysági szervezet karácsonyi kórházlátogatásán

A bejegyzés trackback címe:

https://startrekker.blog.hu/api/trackback/id/tr6512587125

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása