Magyar Star Trek rajongói blog

Star Trek Online bemutató - Írta: Balázs

2018. szeptember 02. - StarTrekker

Az elmúlt évtizedekben jó néhány igen jól sikerült Star Trek videojáték látta meg a napvilágot (személyes kedvencem az Elite Force sorozat, és az Armada), ezek azonban csak egy-egy szeletkét mutattak meg a teljes Star Trek-univerzumból. Ki ne vágyott volna saját hajóra, saját legénységgel, mellyel kalandozhat a szívünknek oly kedves világ bolygói között? Erre részben a Bridge Commander, illetve a tavaly megjelent, Kelvin idővonalon játszódó Bridge Crew is ad lehetőséget, de közel sem rendelkezik olyan széles palettával, mint ezen cikkem alanya, a Star Trek Online.

star_trek_online_cover.png

Pár szó az egykori indulásról, amelyre nyolc éve, 2010 februárjában került sor. Kezdetekben mind magát a játékot, mind pedig havi előfizetést vásárolni kellett a használathoz, vagy kiválthattunk egy életre szóló előfizetést, ami rengeteg extrát kínált a játékosoknak. Azonban szűk két év múlva free-to-play, azaz ingyenesen játszható modellre váltott a fejlesztő Cryptic csapata. Egy hamisítatlan MMORPG játékról beszélünk, tehát minden, amit csinálunk, az online térben zajlik, másokkal egyszerre. Így tehát csatlakozhatunk játékbeli flottákhoz, vagy akár mi magunk is létrehozhatunk egyet, amennyiben van legalább 5 ismerősünk, akik összeállnak velünk. Viszont, ha csak egyedül szeretnénk játszani, a játék szinte összes küldetése teljesíthető egyszemélyes módban is (ez alól néhány naponta ismételhető feladat, illetve a kifejezetten flottáknak szánt küldetések a kivételek).

Miért érdemes hát belevágni akár egyedül is a játékba? 

Először is, jelenleg öt különböző frakcióból választhatunk a karakterünk létrehozásánál, ezek a föderációs, klingon, romulán, domínium, és az ún. „TOS Csillagflotta”, azaz egy 23. századi föderációs karakter. Akár már itt óriási dilemmába kerülhetünk, hogy melyik frakcióval vágjunk bele a csillagok közti utazásba. Mindegyik frakciónak saját eredettörténete van, és ennek befejezése után kezdhetjük el a mindenki számára közös történetvonalat.
Itt azonban nincs vége a karakterkészítés okozta fejfájásnak, ugyanis például csak a Föderáción belül tovább 14 faj közül választhatunk. Ebből ingyenes az andóriai, a bajori, a benzit, a betazoid, a bólián, a ferengi, az ember, a pakled, a rigeliai, a szaurián, a tellarit, a trill, a vulkáni, valamint az „idegen”, mely egyik ismert fajhoz sem hasonlít és gyakorlatilag mi legózzuk össze a külsejét. Fizetős karakterek a macskaszerű caiti faj, a kardassziai, a föderációs klingon, illetve az egyesült trill, valamint csak az élettartam előfizetéssel rendelkezők kezdhetnek felszabadított borg, illetve talaxiai karakterrel. A többi frakció kevesebb játszható fajjal rendelkezik, de ott is bőven van választék, egyedül a Domínium rendelkezik egyetlen választható néppel, a jem’hadarral (illetve ennek fizetős változatával, a Jem’Hadar Vanguard-dal).

load_screen.png

A kezdőképernyő, melyen létrehozhatunk új karaktert, vagy a meglévővel folytathatjuk a játékot.
A képen az én elsődleges karakterem, és főtisztjeim láthatóak, meglehetősen vegyes a felhozatal. :-)

Minden egyes fajnak különböző jellemvonásai vannak, így teljesen a saját játékstílusunknak megfelelő karaktert hozhatunk létre (csak pár apró példa: a bajori karakter egy leheletnyivel gyorsabban gyógyul, míg a macskaszerű caiti majdnem dupla olyan magasra tud ugrani, mint az ember).

Az utolsó lépcsőfok a kalandozás megkezdése előtt, hogy eldöntsük, karakterünk taktikai, gépész, vagy tudományos tiszt legyen. Ezek ugyanis erősen beszabályozzák, hogy elsődlegesen milyen képességeket használhatunk majd a játék során, hiszen míg a taktikai tiszt elsősorban a tűzerőre, és harci képességekre megy rá, addig a gépész a hajó épségének fenntartására, földi ütközetekben pedig különféle harci drónok, vagy gyógyulást segítő gépezetek létrehozására alkalmas, a tudományos tiszt pedig anomáliákat, különféle sugárzásokat, és egyéb képességeket használhat. Fontos megjegyezni, hogy a választásunk ellenére a későbbiekben a főtisztjeinken keresztül a másik két kaszt képességeit is igénybe vehetjük majd az űrcsaták során, de földi ütközeteknél a mi karakterünk értelemszerűen csak az adott kaszt képességeit használhatják. Érdemes arra is figyelni, hogy miután már kellően magas szintű a karakterünk, a kasztjának megfelelő hajót válasszuk, hiszen a taktikai tisztünk kevésbé tudja kamatoztatni a képességeit egy gyengén felszerelt tudományos űrhajón.

Ha mindezzel elkészültünk, akkor kezdetét veheti a játék! A bevezető küldetésekben megismerhetjük a kezelőfelületet, és megkapjuk első hajónkat is. Mivel a ranglétra aljáról kezdjük az előmenetelünket, így az irányítható hajók és használható fegyverek, képességek is ezek szerint változnak majd. Föderációs karakterként például a Khan haragjában is látott Reliant-hez hasonló, Miranda-osztályú hajóval kezdünk. A történet 2409-ben veszi fel a fonalat, több, mint 30 évvel a Voyager hazaérkezése után. A Hobus csillag felrobbanása (mely a Kelvin idővonal létrejöttéért is felelős) és a romulánok meggyengülése miatt felborul a galaxis egyensúlya, a klingonok ezen felbátorodva felrúgják a Khitomeri Egyezményt, és ismét hadba lépnek a Föderációval. A véletlen úgy hozza, hogy a legénységünk is belecsöppen egy háttérben húzódó összeesküvésbe, nem is kérdés tehát, hogy innentől már csak rajtunk áll a galaxis sorsa ;)

mission.png

A küldetésnapló, ahonnan szinte bármelyik átélt kalandot újrajátszhatjuk.
 Alul láthatóak a taktikai tisztem képességei.

A játék jelenleg a 15. évadban jár, mely (föderációs karakter esetében) 13 történetszálat ölel fel. Mindegyik szálban rendre egy-egy ellenséges faj ellen vesszük fel a kesztyűt. Az újabb évadokban a sorozatokból is ismerős színészeket hívtak be, hogy szinkronizálják egykori karaktereiket, így sok Star Trek rajongónak lehet kedves hallani egykori kedvenceiket. A jelenleg futó „Victory is Life” történetszálban nem kevesebb, mint 12 egykori Deep Space 9 karakter bukkan fel, a nekik hangot adó színészekkel együtt.  A történeti szálak többé-kevésbé kapcsolódnak egymáshoz, főleg az utolsó 5-6, így érdemes sorban haladni, már csak azért is, mert a későbbi szálakat az elején nem is engedi játszani a ranghoz kötöttség miatt.

mission2.png

Klingon karakterrel több szálat is végig játszhatunk, mielőtt a fő történetbe belekerülnénk.
Külön öröm, hogy a kezelőfelület mindig az adott frakcióra jellemző formákat és színeket ölti.

Mik a lehetőségeink a játékban, amikért érdemes lenne belekezdeni?

Először is, bár nem feltétel, de határozott előny a trekkerség, ugyanis mezei játékosként valószínűleg sem a fajok, sem a helyszínek, sem a történetek nem lesznek annyira megragadók, mintha már előzetesen lenne némi fogalmad az univerzumról. Viszont, ha hozzám hasonló évtizedes rajongó is vagy, akkor is tud nem kevés újat nyújtani, hiszen számtalan új fajjal ismerkedhetünk meg, akiket sosem láttunk a képernyőn, vagy bejárhatunk ikonikus helyszíneket (akár a Voyagert, akár az Örökkévalóság őrzőjének bolygóját, hogy csak két példát említsek). Ezen felül olyan misztikus teremtményekről is lehull a lepel, mint például az ikoniaiak, vagy a Hur’q (két teljes történetszál van rájuk felépítve, az utóbbinak a Victory is Life, amely szerintem eddig a legjobb kiegészítője a játéknak). Sok kritika érte a játékot, és még éri talán ma is, hogy nagyon kihegyezték az ütközetekre, és kevésbé jellemző a felfedezés, mint egykoron a sorozatokban. Ez részben igaz is, hiszen a galaxis forrong, és mindig van valamilyen konfliktus, melyet csak a fézer szava csitít el, de ennek ellenére is bőven jut terep a felfedezésnek, sőt a legtöbb küldetés amúgy is mászkálással, kutatással kezdődik.  Ezen felül is szabadon kószálhatunk a galaxisban, amit az elmúlt nyolc évben elképesztő módon kibővítettek az induláshoz képest.

map-old.jpg

A játékban eredetileg elérhető naprendszerek…

map-new.jpg

… és a 12. évad végén beutazható rendszerek. Ez a kép is már hiányos, hiszen a
15. évadban a Gamma Kvadráns is elérhető lett, további célpontokat adva az utazáshoz :-)

A másik fő indok, és kicsit visszakanyarodnék a saját karakterünkhez, hogy tényleg elképesztően sok irányba fejlődhetünk vele, és szerintem nincs két egyforma legénység a játékon belül. A Star Trekre mindig is jellemző volt a diverzitás, és ezt a fejlesztők is remekül kamatoztatják a játékon belül. Mind karakterünket, mind az öltözetünket abszolút a saját szánk íze szerint testreszabhatjuk, ugyanis – a játék története szerint – a Föderáció lazított az egyenruha szabályon. Ugyanilyen módon alakíthatjuk a főtisztjeink megjelenését is, ahogy hajónk külsejét is bármikor beállíthatjuk a karakterünk bázisán, vagy a fontosabb közösségi pontokon.

hajo.jpg

A jelenleg használt Mercury-osztályú hajóm, erőteljes Borg fejlesztésekkel. A bal oldalon előre beállított sablonokból választhatunk, míg a jobb oldalon magunk állíthatjuk össze a sablonok különböző részeiből a számunkra megfelelő gépet. A belső terek nagyságát, az ablakokat és mintázatokat is itt tudjuk kiválasztani.

De mit ér a pazar külső, ha nincs mögötte tartalmas belső?

Nos, ez az, ami igazán megadja a játék savát-borsát, ugyanis az elképesztő mennyiségű küldetés, és ismételhető napi küldetések mellett a karakterünket is jóformán bármilyen irányba képezhetjük. A játék során szerzett tapasztalati pontokat költhetjük az űrben és a bolygókon használt képességek megszerzésére. Ezek gyűjtésével jó ideig ellehetünk, ugyanis jelenleg a 65-ös szint az elérhető maximum. Az űrben használható képességeinket a három választható kaszt (tudományos, gépész és taktikai) egyes lehetőségei között oszthatjuk szét, nyilván ajánlatos az eredetileg választott kasztunk képességeit turbózni, de érdemes a másik kettő között is szétosztani pontokat, hiszen minden képességfán nagyon hasznos dolgok találhatók. Ha egy-egy kaszton belül elértünk egy bizonyos szintet, akkor további képességeket választhatunk, ezt az alábbi képen tudjátok jobban szemügyre venni.

skill.png

A képességfa. Bizonyos elköltött pontok után további extra képességet választhatunk, de nem árt jól végiggondolni, hogy melyiket kérjük, ugyanis a döntésünk utólag nem megváltoztatható.

A fenti képen a képességfa jobb felső sarkában lenyitott menü pedig az 50. szinttől elérhető specializációs képességek listája. Itt kettőt választhatunk majd, egy elsődleges és egy másodlagos specializációt (az alsó három csak másodlagosnak választható). Mivel az én játékstílusomnak jobban fekszenek az apró, mozgékony hajók (mint a Mercury-osztály), így az én elsődleges specializációm a Pilot, azaz pilóta, míg a második a Command Officer, azaz parancsnoki tiszt. Ezek között szabadon lehet variálni, azonban a már korábban elköltött specializációs pontokat nem lehet átvinni egyikből a másikba, így itt is érdemes jól megfontolni, hogy melyiket választjuk. A játék egyetlen ingyenes lehetőséget ad a képességfánk nullázására, és az addig elköltött pontok újraelosztására, utána, ha még egyszer ilyenre adnánk a fejünket, a zsebünkbe kell érte nyúlni.

További testreszabhatóságot ad még a jellemvonások széles tárháza, melyet a cikk elején futólag már érintettem. Külön-külön az űrbéli és bolygón használt jellemvonásainkat állíthatjuk be, kezdetben csak 6-6-ot, majd a karakterszintünk emelkedésével végül 9-9-et. Ezek további apró bónuszokat biztosítanak a kapitányunknak, valamint a hajónknak.

rep.png

Jellemvonásainkat itt állíthatjuk be, sárgával az alapból elérhető, karakterünkhez kötött űrbéli és földi vonásokat, külön négy (flottatagoknak öt) hely áll rendelkezésre az űrhajónknak, illetve a hírnév-rendszer által további 4-4 (flottatagoknak 5-5) speciális jellemvonást állíthatunk be, valamint ha egy adott hírnév-frakciót kimaxoltunk, akkor az „Active Reputation” szekcióban még speciálisabb képességeket aktiválhatunk. Illetve van még egy „egyéb” szekció is, itt mindössze egyet kapcsolhatunk aktívnak, ide kerülnek a legritkább jellemvonások.

Ha már szóba került a hírnév-rendszer, erről is érdemes pár szót ejteni. Minden nagyobb történetszálban bemutatott ellenséges, vagy épp baráti fajhoz tartozik egy-egy ilyen hírnév-frakció (jobb szó híján így hívom). Egy adott frakción belül könnyen tudunk fejlődni, ha támogatjuk a fajt, vagy a faj ellen vívott háborút pénzzel, „hozzáértési pontokkal”, és az adott faj „jelvényeivel”. Pénzt és hozzáértési pontokat bőséggel kapunk, ahogy haladunk a sztorivonalakkal, jelvényeket azonban csak bizonyos játékos-környezet-elleni (PvE), vagy játékos-játékos-elleni (PvP) csatákban szerezhetünk. Ilyen csatákban ideiglenesen a többi online játékossal állunk össze, rendszerint négy másikkal, és együtt vívunk meg egy masszívabb ütközetet, vagy hajtunk végre bizonyos feladatokat. Ha minden feladatot sikerrel abszolváltunk, akkor a győzelem pillanatában kapjuk meg ezeket a jelvényeket. Ezután az adott faj hírnév-frakciójában tudjuk elkezdeni a naponta ismételhető „hozzájárulási feladatot”. Jelenleg ez a rendszer öt lépcsőfokból áll, de az ősszel érkező Age of Discovery című kiegészítővel egy hatodikat is betesznek majd a fejlesztők.  Minden elért lépcsőfoknál kapunk kettő jellemvonást, melyek közül bármelyiket használhatjuk a fenti jellemvonásos rendszerben, valamint hozzáférést olyan felszerelésekhez, melyeket csak itt tudunk kifejleszteni. Továbbá minden hozzájárulási feladat indításánál kapunk egy, az adott faj ellen (vagy a támogatott faj által készített) fegyvert, ez lehet akár földi, akár űrhajóra szerelhető, melyet szabadon használhatunk, átadhatjuk főtisztjeinknek, vagy el is adhatunk.

rep2.png

A hírnév-rendszer. Jelenleg a képen látható Gamma Task Force a legújabb. Épp a negyedik lépcsőt készülök megugrani. Ha komolyan gondoljuk a játékot, ezekbe érdemes még korán belekezdeni, ugyanis a negyedik és ötödik lépcső teljesítése akár két hétbe is telhet. De megéri! A jobb alsó részben látjuk, hogy a negyedik lépcső teljesítésével mikhez fogunk majd hozzáférni.

A legtöbb, hírnév-rendszer által szerzett fegyver hátránya, hogy kifejezett előnyt csak az adott faj ellen biztosít, egyébként nem jobbak, mint a játékban fellelhető többi alap fegyver, de például az asszimilált Borg hajófelszerelés (amit én is használok) remek defenzív eszköz bármilyen faj ellen, az asszimilált Borg fegyver-szett pedig (amit szintén használok) nagyszerű offenzív berendezések. Elvégre ki ne akarna Borg rombolósugarat és kinetikus vágónyalábot bevetni az ellensége ellen? :-P

Apropó fegyverek, hihetetlen mennyiségű és variációjú arzenál áll rendelkezésünkre, mind a földi kínálatból, mind az űrhajónkra szerelhető választékból. Ezeknek mind megvan a saját képessége, plusz egyéb módosítóik, így mindenki a kedve szerint fegyverezheti fel magát. Ugyanígy bőségesen áll rendelkezésre személyi pajzs, űrhajó pajzs, deflektorok, impulzus és térhajtóművek, valamint a hajónk képességeit módosító tudományos, gépészeti és taktikai konzolok. Ezekről mind részletes leírás található a játékban, így most külön nem taglalnám őket, hiszen tényleg nagyon-nagyon sok tárgyat találunk ebben a kategóriában. Mindegyik felszerelés és tárgy alapvetően rendelkezik az MMO-kra jellemző előfordulási mutatóval (Gyakori, Nem gyakori, Ritka, Nagyon ritka, Ultra ritka, Epikus), természetesen minél ritkább valami, annál erősebb, vagy annál több plusz képessége van a gyakori változathoz képest.

Másik nagy előnye a játéknak a craft-rendszer, azaz a galaxisban elszórt alapanyagokból mi magunk is összeollózhatunk gyakorlatilag bármit a legalapabb használati tárgyaktól kezdve (erre szolgál a replikátor, mellyel gyógyszert, személyi pajzstöltőt, egyéb apró kellékeket tudunk létrehozni) a legmodernebb védelmi rendszerekig (pl. az AEGIS-szett, melyhez a Kutatás & Fejlesztés ablakból férünk hozzá). A K&F rész megfelelő használatához szintén treníroznunk kell magunkat, nem is keveset, ugyanis a legmodernebb dolgokhoz csak a 15-ös tudásszint felett férünk hozzá, és nem kevés nyersanyagot kell összekutatnunk a galaxisban értük.

rd.png

A fejlesztési részleg. Jobb oldalt az egyes kategóriák, melyeket kitanulhatunk. Alul látható pirossal jelölve a hiányzó alkatrészek, melyeket szintén itt tudunk összeeszkábálni a rendelkezésre álló nyersanyagokból. A képen látható „Széles szögű nehéz duális antiproton ágyú” csak a K&F szekcióban építhető meg, máshol a játékban nem fordul elő.

Másik sarkalatos pontja a játéknak a kereskedelem, ez még okozhat a kezdők fejében némi zavart, ugyanis a játékon belül jelenleg hét különböző fizetési mód létezik.
Ezekből a legtöbbször használt az „energia kredit”, melyet szinte minden feladat után kapunk. Az alap felszereléseket ezekből vásárolhatjuk meg, illetve kreditet kapunk az eladásuk után is.
Bár hivatalosan nem fizetőeszközök a hírnév-rendszer jelvényei, azonban ide sorolhatjuk őket, hiszen a lépcsők megugrásához elengedhetetlenek.
Flottatagoknak továbbá elérhető még a flotta jelvény, illetve a flotta kredit is. Ezekből tudnak a flottájuk bázisán eszközöket, fegyvereket vásárolni (ezek általában a játékban található fegyverek erősebb modelljei), ahogy speciális „flotta variáns” csillaghajókat is.
A dilítium is népszerű fizetőeszköz, ezt azonban csak megkötésekkel lehet használni. A játékos nyers dilítiumot kap (elsősorban a napi küldetések elvégzéséért, de mi magunk is bányászhatunk egy ferengi holdon), ezt kell egy gombnyomással finomított állapotba őrölni, mely után már használható, mint fizetőeszköz. Azonban hiába tárazunk be akár százezres nagyságrendű nyers dilítiumot, a játék naponta maximum 8000 egységet enged finomítani. A rózsaszín kristályból speciális felszerelést, fegyvereket, sőt akár hajókat is vásárolhatunk.
További fizetőeszköz az aranyozott latinum is. Ezt elsősorban a ferengik fogadják el, megszerzése pedig csak speciális körülmények között történhet, vagy nyerhetünk, ha meglátogatjuk Quarkot a Deep Space Nine-on, és leülünk a Dabo asztal mellé pörgetni :-). A latinumot trófeák, vagy olyan eszközök megvásárlására fordíthatjuk, amely különböző hajók holoképét helyezi rá a miénkre, ezáltal valami teljesen más járműnek feltüntetve azt.
Ritkán használt fizetőeszköz a lobi kristály. Ezt a Lobi Kristály Konzorciumnál tudjuk elkölteni, tőlük lehet megszerezni a legdrágább, legexkluzívabb, illetve legritkább fegyvereket, űrhajókat, valamint hordható ruhákat. De vehetünk belőle házi kedvencet, vagy űrhajónkat kísérő kisebb támadóhajókat is.
Utolsó fizetőeszközünk a Zen, a fejlesztők fő bevételi forrása. Ezt ugyanis valós pénzen tudjuk megváltani, a játékban található mennyiségekben (500-tól 20 000-ig). Fontos tudni, hogy lobi kristályhoz is csak akkor jutunk, ha előbb Zen-t vásárolunk, ugyanis a kristály csak a játékon belül talált lootboxokból pottyan, máshonnan nem lehet őket beszerezni, a lootboxok nyitásához viszont kulcsot kell vennünk – saját pénzükön. Manapság ugyan sok kritika éri a lootbox rendszert, itt a játékon belül azonban bármit is nyitunk, szinte mindnek tudjuk hasznát venni, így néha-néha rá lehet szánni a pluszköltséget, arról nem is beszélve, hogy az igazán ritka hajók ebből pottyanhatnak. Zent egyébként vásárolhatunk dilítiumért is, azonban igen borsos az átváltási ráta, így akár hetekig is farmolnunk kell, mire annyi Zen-t össze tudunk kaparni belőle, hogy az elég legyen valamire.

dil_shop.png

Középen a „dilítum bolt”, ahol épp a hangárral rendelkező nagyobb hajókba vásárolhatunk előhívható kísérőegységeket. Jobb oldalt pedig a rengeteg különböző fizetőeszközünknek helyet adó „Források” ablak.

Ezzel nagyjából a végére értem a karakterünkhez közvetlenül köthető bemutatóhoz! Legközelebb a hajónkhoz köthető dolgokkal folytatom, hiszen bőven van ebben a témában is miről beszélni, a játék ugyanis nagyon sokrétű ezen a téren is. Köszönöm a figyelmet, remélem, már akár ez az írás is meghozta a kedvet, hogy belépjetek a Star Trek virtuális terébe, ahol további megannyi kaland vár rátok! Sziasztok!

Balázs

sto-cover.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://startrekker.blog.hu/api/trackback/id/tr114217503

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.